شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۷

در نشست «کتابدار کسب‌وکار (روایتی از تجربه‌ها)» مطرح شد؛

طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد

نشست «کتابدار کسب‌وکار»

علی شعبانی در نشست «کتابدار کسب‌وکار» بیان کرد: وقتی کسب‌وکاری را تعریف و راه‌اندازی می‌کنیم، اگر نتوانیم محصول را به فروش برسانیم، کسب‌وکار با شکست مواجه می‌شود. اگر مشتری از محصول شما احساس ارزش‌آفرینی ‌و نو بودن نداشته باشد و تجربه مثبت در او شکل نگیرد، محصول، مثمرثمر نخواهد بود. طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست «کتابدار کسب‌وکار (روایتی از تجربه‌ها)»، جمعه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، همزمان با دهمین روز از سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور  کتابداران منتخب از هفت استان، به دبیری علی شعبانی برگزار شد.
علی شعبانی در ابتدای این نشست گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال اخیر، در راستای اهداف و رویکردهای جدید، می‌خواهد کتابخانه‌ها را به سمت ارزش‌آفرینی مجدد سوق دهد. چندین سال است با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌ها، شروع به آموزش کسب‌وکار و خدمات مرتبط به علاقه‌مندان کرده است.
وی افزود: این حوزه در دو مقوله خود را نشان می‌دهد: طراحی خدمت و طراحی ارزش. طراحی ارزش، یک گام بالاتر از طراحی خدمت است. در طراحی ارزش، براساس نیازهای مشتریان، یک ارزش را برای آن‌ها تعریف و خدمات جدیدی برای مشتری درنظر می‌گیریم.
استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران، با اشاره به طراحی خدمت، توضیح داد: با توجه به حضور کتابداران نهاد در اقصی‌نقاط کشور، باید به این موضوع توجه داشت که نیازهای افراد، تنها نیازهای خدماتی نیست. برای اینکه بتوانیم در دنیای جدید با فناوری‌های جدید هم‌آوردی کنیم، باید کتابخانه‌ها را تجهیز کنیم.
شعبانی ادامه داد: با توجه به نیاز مشتری کتابخانه‌ها، دیگر نمی‌توانیم مثل سابق، صرفا خودمان را درگیر خدمات‌دهی سنتی کنیم. باید حوزه‌های جدید را شناسایی کنیم تا در جهت ارزش‌آفرینی برای کتابخانه و برطرف کردن نیازها، گام برداریم.
وی گفت: اگر خدمتی را برای کتابخانه تدوین می‌کنیم، بدون شناسایی نیازهای واقعی، آن کسب‌وکار و خدمت، شکست می‌خورد. نیازها معطوف به هر منطقه هستند و لذا کسب‌وکار و خدمت تعریف‌شده، باید با منابع و مختصات آن منطقه، همخوانی داشته باشد.
این استاد دانشگاه در این زمینه توضیح داد: گاهی کتابدار، کسب‌وکاری را تعریف می‌کند که با توجه به مختصات آن کتابخانه، اجرای آن امکان‌پذیر نیست. گاهی ایده خوبی داریم، ولی منابع و زیرساخت‌های لازم را در اختیار نداریم، که در این‌صورت کسب‌وکار دچار رکود و شکست می‌شود. نکته دیگر اینکه، وقتی کسب‌وکاری را تعریف و راه‌اندازی می‌کنیم، اگر نتوانیم محصول را به فروش برسانیم، کسب‌وکار با شکست مواجه می‌شود. اگر مشتری از محصول شما احساس ارزش‌آفرینی ‌و نو بودن نداشته باشد ک تجربه مثبت در او شکل نگیرد، محصول، مثمرثمر نخواهد بود. طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد.


در ادامه، چند تن از کتابداران از استان‌های مختلف، به معرفی طرح‌های خود پرداختند. ︎

کیمیا اندیشمند؛ کتابدار کتابخانه فرهنگ شهرستان آبادان(تجربه سه کارگاه: پرورش پرنده‌های زینتی، نقاشی روی شیشه، جعبه‌سازی)

︎ فاطمه خالدی‌زاده؛ مسئول کتابخانه شهید حداد عادل شهرستان آبادان(کارگاه حصیربافی)

︎ فاطمه جلفایی؛ از کتابخانه کوثر شهرستان خرم‌دره استان زنجان(توسعه خدمات کتابخانه‌ها) ︎

زهرا پورحسن درگیری؛ از کتابخانه فرهیختگان ایسین استان هرمزگان(صنایع دستی، خوس دوزی، نقش حنا) ︎

منیره شاکری‌فر؛ از کتابخانه حافظ گرگان، استان گلستان(کلاس‌های آموزشی برای اعضای توانمند و تیم‌های آموزشی) ︎

افسانه مظفری؛ از کتابخانه زنده‌یاد محمدحسن رجبی در شهرستان نیریز استان فارس(مشاغل کوچک شهر من:پرورش گل و گیاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی) ︎

زینب نوروزی؛ از کتابخانه مهتاب استان سیستان و بلوچستان(سوزن دوزی بلوچ) ︎

راضیه عباسی قهیه؛ از کتابخانه دکتر حصیبی استان مرکزی ︎

معصومه پیروزفر؛ از کتابخانه مرکزی استان لرستان

طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد

طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد

طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد

طراحی خدمت، باید براساس الگوی مشخص صورت گیرد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 9 =